‘Johanna Lindbäck skriver på ett sätt som gör att en ganska enkel berättelse om förälskelse blir till ren och skär action.’
Viveca Bladh, Kulturnytt i P4
Julia är på väg till familjens lantställe. Vännerna Karin och Astrid, däremot, sitter inte i en stuga. De dricker smoothies på Mallorca. Är de ens hennes vänner längre? Nu när Julia råkade bli ihop med Isak som Karin hade span på först. Sommaren i stugan gör inte livet mer okomplicerat eftersom Rasmus dyker upp. Rasmus som tecknar och läser samma böcker som Julia. Kort sagt, en helt annan typ än Isak. Mötet mellan Julia och Rasmus blir början på en sommar där de båda tvingas fatta livsavgörande beslut om vem de vill vara och vad de vill bli.
Johanna Lindbäck har skrivit en rad hyllade ungdomsböcker såsom Min typ brorsa och Saker som aldrig händer. Karta för förälskade och andra vilsna är en romantisk hyllning till det oförutsägbara.
‘Låt mig börja med den bästa, gladaste och mest romantiska av dessa tre ungdomsromaner: ‘Karta för förälskade och andra vilsna’, i vilken Johanna Lindbäcks penna närapå exploderar i språklig spänst och kroppsligt pirr. … Och att rysa över ett enda ‘fingertoppsnudd’, vilken Fingerspitzengefühl! Just saying som ungdomarna här snarare skulle uttrycka det. Slutet är nyanserat, dramatiskt och härligt.’
Nina Lekander, Expressen
‘I Johanna Lindbäcks härligt nördiga ungdomsroman Karta för förälskade & andra vilsna får läsaren uppleva några intensiva och förvirrande sommarveckor … en smart, småprillig och samtidigt allvarsam skildring av känslostormar som ingen karta i världen kan förbereda en på.’
Cecilia Nelson, Göteborgs-Posten
‘Så oändligt få som med sådan här exakthet fångar känslan av att vara nyförälskad, med pirr i kroppen från båda sidor. Den här är precis den bok som behövs efter vittnesfloden från gymnasieuppropet #räckupphanden.’
Erika Hallhagen, Svenska Dagbladet
‘Johanna Lindbäcks nya ungdomsroman har allt man kan önska sig.’
Helene Ehriander, BTJ
‘Johanna Lindbäck är bra på att fånga ett språk och en ton, de oskrivna regler och attityder som gärna utmärker scenen för just det dramat. För även om vuxenvärlden inte alltid är bättre, så finns det en brutalitet i att inte kunna lämna den mycket lilla sfär som är reserverad ungdomsåren. Boken är talspråklig på ett sätt som får mig att imponeras av Lindbäcks lyhördhet.’
Emma Holm, Dagens Nyheter