I USA står casinoägarna inför ett stort dilemma. Personer i 20- och 30-års åldern spelar inte alls lika mycket slots som de äldre generationerna. Man har inte längre samma intresse av att sätta sig bakom en skärm när man är ute på stan, eftersom man ändå gör det dagarna i ända med sin mobiltelefon, surfplatta och dylikt.
Nedåtgående trend
I Las Vegas är nu antalet slotmaskiner nere på ynka 21% från toppen sedan 2001, och med tanke på att slots är det som casinon tjänar allra mest på är det en oroande trend. Som tur är kan en lösning vara på gång!
Mer engagemang
Eric Meyerhofer har grundat Gamblit Gaming, ett bolag som siktar på att bygga slotmaskiner för de nya generationerna. Det han tror, är att nyckeln till de yngre är att skapa slotmaskiner som engagerar och motiverar tankeverksamhet mer än de gamla maskinerna gör. Dock så är man medveten om att detta kommer ta lång tid att utveckla från Gamblits sida. Casinohotellet experimenterar i nuläget med produkten.classic slot machine view
Fortfarande slumpstyrt
Ett exempel på ett spel skapat av Gamblit är Into the Dead. Detta spel bygger på att man ska skjuta så många zombies som möjligt. Vinsten man får är dock fortfarande slumpmässig, och inte kopplad till prestationen. Detta är Gamblits generella approach: att bygga spel som involverar spelaren men som inte nödvändigtvis ger lön för mödan. Ett annat är Smoothie Blast, där spelarna matchar frukter för att skapa en smoothie.
Lägre omsättning på bets
Ett problem med denna spelmetodik är att omsättningen på bets är lägre. Vanligtvis är omsättningstakten cirka 6 sekunder på en slot, Gamblits maskiner tar 45 sekunder. Detta ser dock inte Meyerhofer som ett problem, upp till 70% av Gamblits kunder var inte i casinodatabaserna tidigare. Kanske kan smoothieslots vara framtiden för gambling?