4 kosttilllskott som gör din smoothie ännu nyttigare!

Under det senaste decenniet har smoothies och smoothie bowls blivit allt mer populärt, speciellt i det offentliga rummet på mat- och hälsobloggar. Och givetvis finns det många anledningar till detta. Som vi redan vet är smoothies otroligt bra för matsmältning och gynnar vårt tarmsystem i allmänhet. Genom att dricka smoothies blir möjligheterna fler till att få i sig livsmedel som annars är svåra att äta på egen hand. Men frånsett grönsaker, frukt bör och nötter kan man även tillsätta en rad olika kosttillskott till sin smoothies som gör den ännu nyttigare. I den här artikeln kommer vi att lista våra favoriter!

Vetegräs

vetegräs

Här har du ett riktigt bra alternativ om du behöver tillföra mer C-vitamin i din dagliga kost. Vetegräs är även riktigt bra för immunförsvaret och ämnesomsättning. Om du är glutenallergiker behöver du inte avskräckas på grund av namnet, vetegräs är trots sin benämning helt och hållet glutenfritt. Vetegräs kommer i pulverform och är hur lätt som helst att addera när man blandar sin smoothie. Genom att tillsätta detta ökar du även leverrening.

Nässla

nässla

Nässla kanske låter skrämmande när man först hör talas om det i livsmedelssammanhang. Onekligen går associationerna till brännässlor som inte så många av oss tycker om. Men faktum är att nässla är en av de mest näringsrika växterna som finns och därför väldigt bra att ha i sin smoothie. Nässla bidrar till bättre sömn och innehåller K-vitamin. Denna vitamin kanske du inte har hört talas om tidigare men den är viktig för benbildning. Nässla innehåller också D-vitamin och är mycket rik på flavonoider och antioxidanter.

Chlorella

Chlorella

Här har vi ett riktigt superpulver! Chlorella är, likt Spirulina, en typ av torkad algväxt. Alger kanske du associerar med negativa saker, såsom att inte kunna bada på sommaren på grund av dessa vattenväxter. Men alger innefattar många olika kategorier och de som inte är giftiga för oss människor är bland de nyttigaste vi kan få i oss. Chlorella är mycket rikt på omega-3 och omega-6 och är därför ett mycket populärt tillskott bland vegetarianer som inte får i sig denna typ av fetter från fisk och skaldjur. Chlorella innehåller också aminosyror samt alla typer av mineraler och vitaminer som finns i princip. Detta är ett riktigt allomfattande kosttillskott som är hur lätt som helst att addera till din smoothie!

Matcha

Matcha

Du kanske har hört talas om att grönt te är nyttigt eftersom att det innehåller väldigt många antioxidanter. Matcha är en typ av torkade gröna te-blad som pulveriseras och kan adderas i din smoothie. Denna typ av koncentrerad form av grönt teblad innehåller 10 gånger så mycket antioxidanter än vanligt te. med andra ord är detta ett otroligt innehållsrikt kosttillskott och perfekt för den som inte orkar häva i sig 3 liter grönt te om dagen! Här finns också mycket klorofyll vilket är bra för utrensning av kroppen. När du tillsätter Matcha får du även i dig Selen, ett populärt ämne inom skönhetssammanhang då det bidrar till hårväxt och starkare naglar.

Så, nu har du fyra olika alternativ genom vilka du kan göra din smoothie ännu nyttigare! Och varför inte lyxa till det ytterligare genom att göra en härlig smoothie bowl toppad av fler nyttigheter? Det som är roligt med smoothies är att det enbart är fantasin som sätter gränserna!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *